fredag 10. juni 2011

Å bake chocolate chip cookies til verdens kuleste 5. klasse!

Det er litt rart, for ganske plutselig så er ett år som ansatt ved Møllergata skole over. Og det er litt trist, for jeg trives så godt med klassen jeg jobber med. Men så gleder jeg meg jo også til å begynne å studere igjen!

Som et takk for meg så bakte jeg tradisjonelle chocolate chip cookies og fikk helt fantastisk tilbakemelding fra klassen. Jeg lovte å legge ut oppskriften, så her er den:

Chocolate chip cookies

270 g  mykt smør
2,5 dl brunt sukker
2,5 dl hvitt sukker
2 egg
7 dl hvetemel
1 ts natron
1 ts salt
1 ts vaniljeekstrakt evt. vaniljepulver eller litt essens
ca 250 g mørk sjokolade

Hvitt og brunt sukker og smør blandes hvitt. (Skjær smøret i terninger så myknes det raskere.) Bland inn egg og vaniljeekstrakt. Ha i hvetemel, salt og natron og bland til en gjevn og fin deig.

Hakk sjokoladen i store biter og bland dem inn i deigen med slikkepott eller sleiv.

Bruk en liten spiseskje deig til hver cookie, og trykk dem gjerne litt ned. Husk at cookiesene siger ut når de settes i ovnen, så ha litt mellomrom mellom dem.
Stekes på 180 grader på midterste rille i ca 10 min. De skal være myke når de kommer ut av ovnen.
Chocolate chip cookies smaker himmelsk med et glass melk til!

Nå skal jeg til Nesodden og feire mammas bursdag! 

God helg alle sammen <3

9 kommentarer:

  1. Du er sååå snill Camilla jeg kommer til og savne deg veldig, jeg skal jo flytte til vestlandet i sommer så vi får følge verandre på bloggen da. Jeg har jo Facebook også vet du :D

    SvarSlett
  2. Hei Jenny!
    Så spennende med vestlandet da! Ja, vi får følge hverandre på bloggene :D Kommer til å savne alle dere i 5. klasse på Mølla...

    SvarSlett
  3. Hei Camilla!
    Jeg har bakt dem de ble himmelsk<3
    Jeg reiser til København i morgen sammen med Julie gleder meg veldig, må bare ta med noen cookies.

    Selin ;D

    SvarSlett
  4. Hei Selin!
    Så gøy å høre at de ble bra! :D
    Kos deg masse i København!

    Håper vi ses på Frognerbadet i august;)

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg har prøvd med non stop i også det ble godt! HilsenRim

    SvarSlett
  6. NAM, det høres skikkelig godt ut Rim! Det må jeg nesten prøve en gang :D

    SvarSlett
  7. Litt avhengig av hvor store du lager dem så blir det rundt 35 - 40 cookies!:)

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett